Share

Οινοτουρισμός...

Για δεκαετίες ολόκληρες, το τουριστικό προφίλ της Ελλάδας ήταν συνυφασμένο με το λαμπρό ήλιο, την καταγάλανη θάλασσα και την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, ισχυρά κίνητρα για την προσέλκυση επισκεπτών από όλο τον κόσμο. Όμως πώς μπορεί η χώρα να επιβιώσει τουριστικά και να ισχυροποιήσει το προφίλ της, προσελκύοντας πλήθος τουριστών;
Κατά το Χρήστο Χέλμη, δημιουργικό διευθυντή εταιρείας οπτικής επικοινωνίας, η απάντηση βρίσκεται στο «Destination branding», δηλαδή τη διαμόρφωση στρατηγικής για την ανάπτυξη μιας ισχυρής, μοναδικής και ελκυστικής τουριστικής ταυτότητας. Κι εάν ο τομέας αυτός του μάρκετινγκ αξιοποιείται διεθνώς, προκειμένου να επιτευχθεί η ισχυροποίηση του τουριστικού προφίλ δημοφιλών ή μη προορισμών, στην Ελλάδα είναι λίγο γνωστός. Οι φυσικές ομορφιές της Ελλάδας και το πλούσιο πολιτιστικό παρελθόν της έχουν συντελέσει εδώ και δεκαετίες στη διαμόρφωση ενός ισχυρού προφίλ, με συγκεκριμένους προορισμούς, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος να συγκαταλέγονται στους δημοφιλέστερους παγκοσμίως. Ωστόσο, η Ελλάδα «έχει πρόβλημα σαφήνειας, όχι αναγνωρισιμότητας. Είναι τόσες οι παρεμβάσεις από διάφορους φορείς, με τον καθένα να κάνει ό,τι θέλει, που αντί να εξελίσσεται η τουριστική ταυτότητα της χώρας, τελικά γίνεται πιο θολή», επισημαίνει ο ίδιος.
Την πρόταση να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα στο θεματικό τουρισμό διατυπώνει ο δημοσιογράφος οίνου Θεόδωρος Λέλεκας. «Στην περίοδο της κρίσης που διάγουμε, πρέπει να έχουμε κατά νου ότι ο διεθνής τουρίστας έχει δει και έχει δοκιμάσει τα πάντα και το απλό μοντέλο θάλασσα - ήλιος - αρχαία δεν τον καλύπτει. Εξάλλου, πολλές χώρες παρέχουν ήλιο, θάλασσα και φτηνές υπηρεσίες και δεν έχουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα», παρατηρεί. Ο κ. Λέλεκας αναφέρεται στην προοπτική που μπορεί να δημιουργήσει η ανάπτυξη του οινοτουρισμού, παρατηρώντας ότι στην Ιταλία επιδόθηκαν στον οινοτουρισμό το 2009 έξι εκατομμύρια τουρίστες από το εξωτερικό και 20 εκατομμύρια εσωτερικοί τουρίστες, συνεισφέροντας στην οικονομία 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο οινικός τουρισμός είναι σε διεθνές επίπεδο σύνθετη εμπειρία με πλήθος υπηρεσιών σε εστίαση, φιλοξενία και περαιτέρω δραστηριότητες και ο οινοτουρίστας είναι διατεθειμένος να πληρώσει καλά για την εμπειρία αυτή», λέει.
Αντίθετα, στην Ελλάδα πρόκειται για μια μορφή τουρισμού, όχι ιδιαίτερα ανεπτυγμένη. «Εδώ, αν και είμαστε οινοπαραγωγική χώρα, ο οινοτουρισμός μεταφράζεται απλά στις επισκέψεις των οινόφιλων σε οινοποιεία προκειμένου να αγοράσουν κρασί σε χαμηλότερη τιμή. Και όμως είναι πρόσφορο το έδαφος, καθώς το ελληνικό κρασί απολαμβάνει εκτίμηση στις αγορές του εξωτερικού, λόγω των ιδιαίτερων ποικιλιών του, όπως το ξυνόμαυρο, το αγιοργείτικο και το ασύρτικο», εξηγεί.
Ιδανικές περιοχές για την ανάπτυξη του οινοτουρισμού είναι μεταξύ άλλων η Νεμέα, η Σαντορίνη, η Θεσσαλονίκη, το Αμύνταιο και η Νάουσα. 

Πηγή: www.protothema.gr